Verwerken annuleringen en storneringen bij SEPA-incasso

De facturen/betalingen van termijnen/tranches en lidmaatschap worden automatisch door Mollie geïncasseerd op basis van het interval dat je hebt ingesteld bij de programmaronde. Als een betaling niet binnen 3 dagen van de incasseringsdatum kan worden geïncasseerd (bijvoorbeeld vanwege onvoldoende saldo) dan wordt de toegang tot de programmaronde automatisch stopgezet.

Belangrijk: bij automatische incasso heeft je klant de mogelijkheid om een reeds gedane betaling te storneren (terugdraaien) via zijn eigen (online) bank(account).Wanneer een klant dit doet dan stuurt Mollie je een e-mail met informatie over de stornering. De toegang tot de programmaronde wordt in dit geval niet automatisch stopgezet. Je dient daarom regelmatig je Mollie account te checken. Bij transacties kan je duidelijk zien als iemand bedrag heeft gestorneerd.

Poppyz kan deze transactie echter niet detecteren, dus je dient de stornering handmatig te verwerken en bevestigen. Ga hiervoor naar je WordPress dashboard: Cursussen -> Studenten en klik op de knop Bevestig stornering.

Je moet de factuur ook bijwerken naar onbetaald. Om te weten welke factuur het is, log je in op je Mollie-account en zoek je naar de beschrijving van de terugbetaalde betaling. Dit is waar je het factuurnummer ziet:

Op de pagina Factuur sorteer je facturen op factuurnummer door bovenaan de kolom op factuurnummer te klikken. Vervolgens markeer je de betreffende factuur als niet betaald:

Let op, als je bovenstaande per ongeluk doet, dan kun je het herstellen door op inschrijven te klikken. Hierdoor wordt de programmaronde echter als volledig betaald aangemerkt. Je moet daarom net zo vaak op bevestig stornering klikken totdat het op de juiste betaling van de reeks staat.