Handleiding

Storneringen bij SEPA incasso

In geval van betalen in termijnen en lidmaatschappen incasseert Poppyz via Mollie de termijnbedragen d.m.v. SEPA incasso. Een incassering kan mislukken omdat je klant onvoldoende saldo op zijn/haar bankrekening heeft. En daarnaast hebben je klanten wettelijk de mogelijkheid om een incassering/betaling te storneren via hun eigen online bankieromgeving. Dit ontslaat hen overigens NIET van de plicht om de bedragen te betalen van hetgeen ze hebben gekocht.

Onderstaand lees je wat er gebeurt bij storneringen en wat je zelf kan/moet doen:

  • In eerste instantie wordt een betaling altijd direct als betaald aangemerkt als mensen bestelling hebben afgerond of als een incasso is gestart. Het kan namelijk meerdere dagen duren voordat Mollie het bedrag heeft geïncasseerd.
  • Als een stornering wordt veroorzaakt door onvoldoende saldo dan stuurt Poppyz automatisch een mail hierover met een betaallink en verzoek om de betaling alsnog te doen. Nadat deze betaald is dan blijft de incasso intact en zullen de resterende betalingen via automatische incasso blijven gaan. Als je klant niet binnen 14 dagen betaalt, dan wordt de incasso afgebroken en heeft je klant ook geen toegang meer tot de programmaronde. Je klant krijgt een mail om de betaling via zijn accountpagina te doen. Na betaling krijgt je klant ook weer toegang. De resterende betalingen dient je klant dan te doen door op de betaallink op de accountpagina te klikken. Op elk moment dat betaald moet worden, stuurt Poppyz een mail hierover.
  • Bij alle andere oorzaken van storneringen breekt Poppyz de incasso af en dient je klant de resterende betalingen via de accountpagina te doen. Er wordt automatisch een creditfactuur aangemaakt, je dient deze zelf naar de klant te mailen. In de meeste gevallen heeft je klant vanuit zijn/haar bankiersomgeving een incasso gestorneerd, maar de (credit) card van je klant kan ook niet meer geldig zijn of er kan bijvoorbeeld ook een technische storing zijn geweest in Mollie. Check in dit geval altijd de geschiedenis van de transactie in Mollie en neem contact op met deze klant.
  • Als je een incasso/toegang van een klant wil afbreken, dan klik je bij Cursussen -> Cursisten op “Annuleer“. De incasso en toegang tot de programmaronde wordt dan afgebroken. Als je een reeds voldane betaling wil terugbetalen dan kan je deze terugstorten in Mollie en vervolgens in Poppyz een creditfactuur aanmaken.

Kom je er niet uit of twijfel je, mail dan Matthijs (matthijs@simonelevie.nl).